شركت پيشگامان كوير از سازمان خصوصي سازي شكايت كرد:

 غرامتي براي حذف مبهم


یزدفردا "شركت پيشگامان كوير يزد از سازمان خصوصي سازي كشور به دليل حذف ناگهاني و غير منتظره و صد البته مبهم از مزايده خريد سهام 50 درصد به اضافه يك سهم شركت سهامي مخابرات ايران به مراجع قضايي شكايت كرد.

مديرعامل تعاوني پيشگامان كوير يزد گفت: در جريان حضور در مزايده بلوك 51 درصدي مخابرات و حذف ناگهاني از اين مزايده به دادگاه شكايت و از سازمان خصوصي‌سازي طلب 15 ميليارد توماني خسارت كرده‌ايم كه بايد به اين شكايت جواب داده شود.

محمدرضا رضايي‌نژاد اظهار داشت: در پي حذف ناگهاني و غير منتظره شركت‌تعاوني پيشگامان كوير يزد از مزايده بلوك 51 درصدي مخابرات به دادگاه شكايت كرده‌ايم و خواهان دريافت خسارت از سازمان خصوصي‌سازي شده‌ايم.

وي ادامه داد: براين اساس در 6 آبان اظهاريه دادگاه به سازمان خصوصي سازي ارسال شده و اين سازمان بايد طي مدت يك هفته به اين موضوع پاسخ دهد تا از شكايت خود صرف‌نظر كنيم.

وي تأكيد كرد: ما خواهان احقاق حق سهامداران هستيم. كاري به شركت مخابرات و خريداران و بورس نداريم و نمي‌خواهيم با لغو معامله بلوك 51 درصدي مخابرات بازار سهام به هم بريزد.

مدير عامل شركت تعاوني كوير يزد در برابر اين سؤال كه خسارت مدنظر چه مبلغ و شامل چه مواردي است، توضيح داد: مبلغ خسارت درخواستي 15 ميليارد تومان است كه شامل 820 ميليون تومان هزينه‌هاي سفته، 400 ميليون تومان هزينه‌هاي بانكي و بخش اعظمي از آن مربوط به سهامداران است كه در قبال حضور اين شركت تعاوني در مزايده مربوطه قبول ريسك كرده‌اند.


رضايي‌نژاد ادامه داد: حدود 30 سهامدار اين شركت تعاوني اقدام به وثيقه كردن دارايي‌هاي خود نزد بانك‌ها كرده‌اند .در صورتي كه ما بازنده مزايده مخابرات مي‌شديم اين ريسك مربوط به ما شد، اما چون به طور ناگهاني و غير منتظره از اين مزايده كنار گذاشته شديم خواهان دريافت خسارات وارده به سهامداران شركت هستيم.

وي تأكيد كرد: با توجه به اين موضوع از سازمان خصوصي‌سازي به دادگاه شكايت كرده‌ايم. دادگاه نيز رأي داده كه سازمان خصوصي‌سازي بايد در اين مورد پاسخگو باشد. اين در حالي است كه در برابر اخذ مجوزهاي لازم براي حضور در مزايده مخابرات، در ساعات خارج از وقت اداري به طور ناگهاني حذف شديم.

رضايي‌نژاد تأكيد كرد: ما فقط و فقط به دنبال حقوق از دست رفته سهامداران و خسارات وارده به شركت هستيم و حاضريم حتي از طريق دريافت سهام از اين موضوع بگذريم. وي در خاتمه گفت: متن شكايت و اظهاريه مربوطه به رئيس شوراي رقابت ارسال شده است.

اما معاون سازمان خصوصي سازي در واكنش به اين پرسش كه آيا اظهار نامه دادگاه در خصوص شكايت شركت تعاوني پيشگامان كوير يزد و طرح خسارت 15 ميليارد توماني اين شركت از سازمان خصوصي سازي دريافت شده يا خير و اين سازمان چه اقدامي در اين باره خواهد كرد اظهار داشت: بله. طي دو سه روز گذشته اظهارنامه مربوطه را دريافت كرده ايم و به واحد امور حقوقي سازمان داده ايم تا بررسي هاي لازم و پاسخ مناسب به اين اظهار نامه به عمل آيد. عقدايي گفت : طي روزهاي آينده نسبت به پاسخ شكايت پيشگامان كوير يزد اقدام مي كنيم.

وي ادامه داد: نظر ما اين است كه پيشگامان كوير يزد براي حضور در مزايده بلوك 51 درصدي مخابرات عجله و زودتر از موعد اقدام كرد و در اين باره مسئوليتي متوجه سازمان خصوصي سازي نيست.

اين مقام مسئول در سازمان خصوصي سازي در برابر اين مطلب كه شركت پيشگامان كوير يزد تاييديه حضور در مزايده مخابرات را چند روز قبل از زمان معامله دريافت كرده بود اما در كمتر از يك روز قبل از معامله ( 5 مهر) بيكباره از اين مزايده تاريخي كنار گذاشته شد تاكيد كرد: خير. اينگونه نيست. چرا كه حضور متقاضيان در اين مزايده منوط به دريافت دو مجوز يعني تاييديه مالي - فني و امنيتي بود. اين شركت هر چند تاييديه مالي و فني را دريافت كرده بود اما تاييديه امنيتي را دريافت نكرد چون صلاحيت نشده بود.

اين سخنان معاون سازمان خصوصي سازي در حالي مطرح مي شود كه ادعاي وي مبني بر " عجله كردن" صحت ندارد. ماجرا از اين قرار است كه گروه پيشگامان كوير يك روز قبل ازاولين موعد برگزاري مزايده در تاريخ 18 شهريورماه طي تماس تلفني با عقدايي، معاون سازمان خصوصي سازي كشور از ايشان در خصوص وضعيت اين مزايد و واريز مبلغ تعين شده كسب تكليف مي كنند كه وي با تاييد مسئله اعلام مي كند هيچ مسكلي در واريز مبلغ وجود ندارد. بر اين اساس گروه پيشگامان كوير در آخرين ساعات اداري بانك ها در روز 17 شهريور ماه مبلغ تعيين شده را به حساب اعلام شده واريز و مسئله را به مسئولان و رسانه ها اعلام مي كند كه بلافاصله در ساعت 15:30 دقيقه و ان هم فقط از طريق سايت سازمان خصوصي سازي نامه دكتر كرد زنگنه مبني بر عدم انجام معامله و تعويق ان تا روز ديگر اعلام مي گردد.

هرچند مزايد ه در روز 18 شهروير و همچنين 25 شهريور برگزار نشد ولي در طول اين مدت نيز مسئولان خصوصي سازي هيچ اظهارنظري در خصوص واريز اين مبلغ اعلام نكردند.

به نظر مي رسد اينگونه اظهارات متناقض مسئولان سازمان خصوصي سازي كشور پاياني ندارد و همچون مسئله رد صلاحيت گروه و اعلام انصراف اين مسئله نيز به افشاگري هاي بيشتري نياز دارد.

به هرحال گروه پيشگامان كوير در جهت احقاق حقوق سهامداران خود كه از اقشار مختلف مردم بوده و براي شركت در اين مزايده دچار خسارت شده اند تمام تلاش خود را به كار خواهد بست تا غرامت ناشي از اين رفتار عجولانه و مبهم در حذف از مزايده خريد سهام مخابرات را به آنان پرداخت كند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا